Larrain, A., Calderón, M., Gómez, M., Sánchez, G., Silva, M., López, P., Pinochet, J., Carreño, M.J., Ramos, C., Tapia, H., & Castro, P. (2022). El pensamiento docente como práctica pedagógica: Un estudio en docentes de educación básica a propósito del uso pedagógico de la argumentación en ciencias. Estudios Pedagógicos (28)
Gabriel-Vacher, N., Miranda, I., Olhaberry, M., Capella, C., Morán-Kneer, J., Núñez, L., Álamo, N., & Meza, C. (2022). Experiencias adversas tempranas y alianza terapéutica inicial en adultos/as responsables de niños/as en psicoterapia por agresiones sexuales. Revista Estudios en Psicología. https://doi.org/10.1080/02109395.2022.2139347 [ISI-WOS Q4]
Núñez, L., Capella, C., Midgley, N., & Krause, M. (2022). Towards a comprehensive model of the therapeutic relationship as a change mechanism in child psychotherapy: A qualitative study of children, parents’, and therapists’ views in different moments of the process. Psychology Studies. https://doi.org/10.1080/02109395.2022.2127233 [ISI-WOS Q4]
Fortes, G., Guzmán, V., & Larrain, A. (2022). Studying argumentation and education in South America: what has been advanced and what lies ahead. Argumentation and Advocacy, 1-15.
Larrain, A., Grau, V., Barrera, M.J., Freire, P., López, P., Verdugo, S., Gómez, M., Ramírez, F. & Sánchez, G. (2022). Productive failure and learning through argumentation: building a bridge between two research traditions to understand the process of peer learning. Journal of the Learning Sciences. https://doi.org/10.1080/10508406.2022.2120398
Contreras, J. & Moretti, R. (10 de junio de 2022). Libros: Los riesgos de la meritocracia. CIPER Chile.
Energici, M. A. & Moretti, R. (6 de mayo de 2022). Pensar las violencias en la educación: más allá de cuerpos e instituciones. El Mostrador.
Capella, C., Azócar, E., Rodríguez, L., Lama, X., Núñez, L., Águila, D., Gómez, C., Espeleta, M., & Vásquez, V. (2022). Psychotherapeutic change in children and adolescents who have been sexually abused: A model from participants’ perspectives. Research in Psychotherapy: Psychopathology, Process and Outcome, 25(1). https://doi.org/10.4081/ripppo.2022.583 [SCOPUS Q3]
Núñez, L., Fernández, S., Alamo, N., Midgley, N., Capella, C., & Krause, M. (2022). The therapeutic relationship and change processes in child psychotherapy: a qualitative, longitudinal study of the views of children, parents and therapists. Research in Psychotherapy: Psychopathology, Process and Outcome, 25(1). https://doi.org/10.4081/ripppo.2022.556 [SCOPUS Q3]
Larrain, A., Gómez, M., Calderón, M., de Macedo, G. F., Ramírez, F., Guzmán, V., & Cofré, H. (2022). Descripción del conocimiento pedagógico del contenido de la argumentación en docentes que enseñan ciencias naturales en educación pública en Chile. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 19(1), 160201- 160219. https://doi.org/10.25267/Rev_Eureka_ensen_divulg_cienc.2022.v19.i1.1602
Meritocracia y Ciencia: el Club de Toby.
Autoras: Schongut-Grollmus, N.; Energici, M.A.
Libro: Meritocracia: Una perspectiva psicosocial
Editorial: Ediciones Alberto Hurtado
Guzmán, V., & Larrain, A. (2021). The transformation of pedagogical practices into dialogic teaching: towards a dialogic notion of teacher learning. Professional Development in Education. https://doi.org/10.1080/19415257.2021.1902837
Larrain, A., López, P., Gómez, M., Verdugo, S., Freire, P., Grau, V., Cosmelli, D., & Bonhomme, A. (2021). La idea de los estudiantes chilenos acerca de la evolución de los seres vivos: ¿qué piensan al término de la enseñanza primaria? Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 18(1). http://doi.org/10.25267/Rev_Eureka_ensen_divulg_cienc.2021.v18.i1.1106
Larrain, A., Fortes, G., & Rojas, M. T. (2021). Deliberative Teaching as an Emergent Field: The Challenge of Articulating Diverse Research Agendas to Promote Educational Experiences for Citizenship. Frontiers in Psychology, 12, 2254. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2021.660825
Fortes de Macedo, G., Larrain, A., & Gómez, M. (2021). Diseño de un programa de formación docente para el desarrollo de conocimiento pedagógico de contenido de la argumentación. Cogency, Journal of Reasoning and Argumentation. 12(2), 169 – 205. https://doi.org/10.32995/cogency.v12i2.365
Moretti, R. & Contreras, J. (Eds.) (2021). Mérito y meritocracia. Paradojas y promesas incumplidas. Ediciones Universidad Alberto Hurtado.
Gallardo, G. & Moretti, R. (2021). ¿Merezco entrar aquí? Estudiantes y universidades ante los desafíos de la admisión inclusiva. En R. Moretti & J. Contreras (Eds), Mérito y meritocracia. Paradojas y promesas incumplidas (pp. 141-165). Ediciones Universidad Alberto Hurtado.
Moretti, R. & Contreras, J. (2021). Introducción. Sobre las limitaciones de un ideal. En R. Moretti & J. Contreras (Eds), Mérito y meritocracia. Paradojas y promesas incumplidas (pp. 9-24). Ediciones Universidad Alberto Hurtado.
Moretti, R. (2021). Mérito, evaluación y retribución en la historia de la regulación del ejercicio docente en Chile. En R. Moretti & J. Contreras (Eds), Mérito y meritocracia. Paradojas y promesas incumplidas (pp. 167-196). Ediciones Universidad Alberto Hurtado
Salvo Agoglia, I. (ed). 2021. SANKOFA. Historias de Adopción y de Búsquedas de Orígenes (Publicación de Divulgación Científica). Maqueta disponible en:
https://www.researchgate.net/publication/353298345_SANKOFA_Historias
_sobre_adopcion_y_busquedas_de_origenes
Larrain, A., Singer, V., Strasser, K., Howe, C., López, P., Pinochet, J., Moran, C., Sánchez, A., Silva, M., Villavicencio, C. (2021). Argumentation skills mediate the effect of peer argumentation on content knowledge in middle-school students. Journal of Educational Psychology, 113(4), 736-753. http://dx.doi.org/10.1037/edu0000619