Publicaciones

  • Meritocracia y Ciencia: el Club de Toby.

    Autoras: Schongut-Grollmus, N.; Energici, M.A.

    Libro: Meritocracia: Una perspectiva psicosocial

    Editorial: Ediciones Alberto Hurtado

     


  • Salvo Agoglia, I. (ed). 2021. SANKOFA. Historias de Adopción y de Búsquedas de Orígenes (Publicación de Divulgación Científica).

     


  • Designing Qualitative Research for Studies in Latin America

    Autoras: Schongut-Grollmus, N.; Energici, M.A.

    Libro: Handbook of Qualitative Research Design

    Editorial: SAGE


  • Gesteira, S., Salvo Agoglia, I., Villalta, C. & Alfaro, K. (2021). Child Appropriations and Irregular Adoptions: Activism for the “Right to Identity”, Justice, and Reparation in Argentina and Chile. Childhood. https://doi.org/10.1177/09075682211028648


  • Mera, M., Martínez-Zelaya, G., Bilbao, M., & Garrido, A. (2018). Chilenos ante la inmigración: un estudio de las relaciones entre orientaciones de aculturación, percepción de amenaza y bienestar social en el Gran Concepción. Universitas Psychologica, 16(5), 1-14. https://doi.org/10.11144/Javeriana.upsy16-5.cier


  • Energici, M.A.; Castillo-Sepúlveda, J.; López, M.; Schöngut-Grollmus, N. (2021) Cuerpos en Confinamiento: Hibridaciones entre Tiempo, Espacio y Movimiento. Rev. Polis e Psique, Nº Especial, 67-91.

    https://seer.ufrgs.br/PolisePsique/article/view/110341


  • Energici, M.A, Schöngut-Grollmus, N., Rojas, S. & Alarcón, S. (2021) Cuidar en tiempos de crisis. Castalia – Revista De Psicología De La Academia, (35), 145-155. https://doi.org/10.25074/07198051.35.1897


  • Salvo Agoglia, I., & Herrera, F. (2021). “I Assumed He Didn’t Exist”: The Birth Father as the Invisible Member of the Adoption Kinship Network. Journal of Family Issues, 42(5), 984–1006https://doi.org/10.1177/0192513X20984509


  • Energici, M.-A., Schöngut-Grollmus, N., & Soto-Lagos, R. (2020). Aesthetic/affective norms of femininity: An obstacle to women’s performance of exercise. International Review for the Sociology of Sport, 1–17. https://doi.org/10.1177/1012690220969352


  • Garcia-Quiroga, M. & Salvo Agoglia, I. (2020). Too Vulnerable to Participate? Challenges for Meaningful Participation in Research With Children in Alternative Care and Adoption. International Journal of Qualitative Methods. https://doi.org/10.1177/1609406920958965


  • Larrain, A., De Brasi, L., Calderón, M., Calzetta, A. (2021). Creencias docentes acerca de la enseñanza de la argumentación en el ciclo básico de formación. Formación Universitaria, 14(1).


  • Larrain, A., & Haye, A. (in press). The dialogical and political nature of emotions. A reading of Vygotsky’s The Psychology of Art. Theory & Psychology.


  • Freire, P., Larrain, A., Verdugo, S., Gómez, M., & Grau, V. (en prensa). Comprensión y producción de argumentación escrita en estudiantes de educación primaria. Cogency, Journal of Reasoning and Argumentation.


  • Calderón, M., Silva, M., Villavicencio, C., Larrain, A., Ramos, C., Tapia, H., Sánchez, A., Moreno, C., & Morán, C. (2020). Apreciando el desorden pedagógico: Trayectorias de desarrollo profesional docente para un uso pedagógico de la argumentación a partir del uso de soportes curriculares digitales. Perfiles Educativos, 169, 88-105. http://dx.doi.org/10.22201/iisue.24486167e.2020.169.59245


  • Salas, G., Santander, P., Precht, A., Scholten, H., Moretti, R., & López-López W. (2020). COVID-19: impacto psicosocial en la escuela en Chile. Desigualdades y desafíos para Latinoamérica. Avances En Psicología Latinoamericana 38(2). https://doi.org/10.12804/revistas.urosario.edu.co/apl/a.9404.


  • Larrain, A., Singer, V., Strasser, K., Howe, C., López, P., Pinochet, J., Moran, C., Sánchez, A., Silva, M., Villavicencio, C. (accepted). Argumentation skills mediate the effect of curriculum-supported collaborative argumentation on disciplinary content knowledge in middle-school students. Journal of Educational Psychology. 


  • Jociles Rubio, M.I., & Salvo Agoglia, I. (2020). “Siempre le he contado su historia”: prácticas y narrativas familiares sobre “los orígenes” en adopciones monoparentales. Mana26(1), 1-35. https://doi.org/10.1590/1678-49442020v26n1a206


  • Larrain, A., Freire, P., Strasser, K., & Grau, V., (2020). The development of a coding scheme to analyse argumentative utterances during group-work. Thinking Skills and Creativity, 36. 100610


  • Vergara, A., Sepúlveda, M. & Salvo Agoglia, I(2020), “Understanding and Caring for Parents: Moral Reflexivity in the Discourse of Chilean Children”, Frankel, S. and McNamee, S. (Ed.) Bringing Children Back into the Family: Relationality, Connectedness and Home (Sociological Studies of Children and Youth, Vol. 27), Emerald Publishing Limited, Bingley, pp. 131-146. https://doi.org/10.1108/S1537-466120200000027009


  • Vergara Del Solar, A., Sepúlveda Galeas, M., Salvo Agoglia, I. (2020). Parents’ economic efforts in the discourses of Chilean children: ethical reflexivity and reciprocal care. Families, Relationships and Societies 9(1), 59-74. https://doi.org/10.1332/204674319X15645389004469


  • Salvo Agoglia, I. & Marre, D. (2020). Children Forever: The Search for Origins among Chilean Adults Who Were Adopted. Child & Family Social Work, 25(1), 127-134. https://doi.org/10.1111/cfs.12666